Ga naar de inhoud

8 maart – Intervisie bijeenkomst

Inleiding

Op vrijdag 8 maart 2024 nam ik deel aan een workshop op Firda’s locatie Wilaardaburen. Deze sessie, onderdeel van een reeks intervisiebijeenkomsten van Firda voor studenten van de PDG-opleiding aan NHL Stenden, was intern georganiseerd door Koen Vos, practor van Brede Vorming/Burgerschap. Het doel was om ons begrip van Firda’s onderwijsvisie te verdiepen, met een focus op ‘Brede Vorming en Burgerschap’. Deze ervaring bood me niet alleen nieuwe inzichten, maar ook reflectie over mijn ontwikkeling en hoe de principes van Positieve Gezondheid zich in mijn werk integreren.

Koen Vos en Zijn Visie

Na een korte kennismaking met Koen Vos en de deelnemers, raakte ik geïnspireerd door Koens benadering. Zijn veelzijdige achtergrond in onderwijs, kunst en filosofie brengt een rijke perspectief-oriëntatie, die ik waardeer. Koen gebruikte de metafoor van een groot landhuis om het belang van inclusiviteit en diversiteit binnen het onderwijs te illustreren. De verschillende kamers symboliseren individuen met unieke waarden, terwijl de gezamenlijke woonkamer een plek biedt voor verbinding tussen alle aanwezige perspectieven. Deze visie sluit nauw aan bij de filosofie van Firda: een school als ontmoetingsplaats voor alle levensbeschouwingen. Dit heeft me doen realiseren dat empathisch vermogen en nieuwsgierigheid kernkwaliteiten zijn die ik wil blijven versterken in mijn onderwijspraktijk.

Reflecties vanuit de Workshop

Tijdens de workshop kregen we de opdracht een leermoment te beschrijven dat blijvende impact heeft gehad. Ik koos voor het inzicht dat OEN (Open, Eerlijk, Nieuwsgierig) me biedt in mijn beroepshouding. De interactie met collega’s en het bespreken van ons leermoment versterkten mijn begrip dat ‘Kennen’ en ‘Kunnen’ in het onderwijs onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden: kennis en vaardigheden (kunnen) zijn essentieel, maar persoonlijke ontwikkeling en zelfkennnis (kennen) zijn net zo cruciaal voor langdurig professioneel succes.

Positieve Gezondheid van Machteld Huber

Koen Vos legde aan het einde van de workshop een link met Positieve Gezondheid, een concept van Machteld Huber dat ik al vaker in mijn werk tegenkom. Positieve Gezondheid richt zich niet alleen op de afwezigheid van ziekte, maar op het vermogen zich aan te passen en zelf regie te nemen bij fysieke, emotionele en sociale uitdagingen. Door de invalshoek van zingeving en veerkracht herkende ik hoe deze principes verweven zijn met Firda’s interlevensbeschouwelijke visie. Het benadrukken van diverse levensinzichten vergroot de zingeving voor zowel studenten als docenten, wat resulteert in een inclusieve en ondersteunende gemeenschap.

Verdieping en Toepassing

In mijn zoektocht om Positieve Gezondheid beter te begrijpen, heb ik mezelf verder verdiept. Deze benadering zet een streep onder het belang van veerkracht, eigen regie en participatie. Platforms zoals “Mijn Positieve Gezondheid” verschaffen praktische tools om deze benadering toe te passen. Als docent zie ik het als mijn taak om niet alleen kennis over te dragen, maar ook studenten te ondersteunen in hun persoonlijke en professionele groei. Door Positieve Gezondheid te integreren in mijn aanpak, wil ik bijdragen aan de algehele welzijn en autonomie van mijn studenten.

Conclusie

Deze workshop en de daaropvolgende verdieping in Positieve Gezondheid hebben mijn visie op onderwijs verder verrijkt. Het heeft me doen beseffen hoe belangrijk het is om een inclusieve en ondersteunende leeromgeving te creëren waarin elke student zich gezien en gewaardeerd voelt. Door de principes van Lenigheid in perspectief en Positieve Gezondheid te omarmen, streef ik ernaar een ruimte te bieden waar zowel ikzelf als mijn studenten voortdurend leren en groeien.