Na het waardevolle lesbezoek van Natasha heb ik mijn lesopzet aangepast, rekening houdend met de aandachtspunten die naar voren kwamen. Ik nam de tijd om mijn presentatie grondig voor te bereiden, de technische aspecten (laptop en digibord) te controleren en mijn rol als gastheer zorgvuldig te overwegen.
Het lesgeven verliep soepel; ik voelde me rustig en had een goed contact met de groep. Een aandachtspunt voor mezelf blijft het vermijden van te veel vakjargon, aangezien het publiek niet IT-bekwaam is. Om dit te ondervangen, activeerde ik de studenten door hen voorbeelden van databasetoepassingen te laten aandragen. Mijn ervaring in het bedrijfsleven hielp me hierbij om flexibel te schakelen en de discussie te sturen.
Het practicum was succesvol en de studenten waren enthousiast over de (uitdagende) eindopdracht: het zelfstandig bouwen van SQL-queries. Ik heb bewust meer tijd uitgetrokken voor deze opdracht, wat resulteerde in een effectiever leermoment. De studenten kregen voldoende gelegenheid om de concepten toe te passen en ik merkte dat mijn uitleg over databases hierdoor veel beter aankwam.
De feedback was overwegend positief, wat bijzonder bevredigend is gezien het vaktechnische karakter van de workshop.
Persoonlijke ontwikkeling:
Deze les bevestigde het belang van grondige voorbereiding, bewustzijn van het publiek en flexibel lesgeven. Door de feedback van Natasha te integreren heb ik mijn lesaanpak verbeterd en mijn didactische vaardigheden verder ontwikkeld. Het bewuste inzetten van tijd voor de praktische opdracht en het vermijden van vakjargon blijken cruciale elementen te zijn om de leerervaring te optimaliseren.