Reflectie op Lesbezoek van 4 april 2024
Op 4 april 2024 ontving ik een waardevol werkbezoek van Natasha. Tijdens deze les observeerde ze mijn aanpak in een workshop, waarbij ik direct feedback ontving en samen de sterke en zwakke punten analyseerden.
Mijn lesopzet volgde mijn gebruikelijke structuur: een welkomst- en introductie (10 minuten), een korte toelichting op de kaders van de presentatie en de invulling van het onderwerp (15 minuten), een stukje theorie (15 minuten), een korte opdracht om de theorie te toetsen, en afsluitend een vragenronde. De algemene feedback van Natasha, en de studenten, was positief; de workshop was boeiend en de presentatie was helder overgebracht.
Echter, de feedback wees ook op een belangrijk leerpunt: tijdsmanagement en het begeleiden van de leerprocessen. De studenten kregen te weinig tijd voor de opdracht, mede doordat mijn eigen snelle denkproces zorgde voor een onbedoeld abrupt overgaan naar de volgende fase. De opdracht zelf had ook een verbeterpunt: de context van de voorbeelden op de slide werd gemist door de studenten. Dit leidde tot een onbedoelde onderbreking van het leerproces toen een student een antwoord gaf en ik daar onmiddellijk op inging, de andere studenten daardoor het leermoment mislieten.
Deze feedback gaf me waardevolle inzichten. Het hoogtepunt van het leerproces werd verstoord door mijn snelle schakeling en niet voldoende rekening houden met de tijd die de studenten nodig hebben om de informatie te verwerken.
Actiepunten en persoonlijke ontwikkeling:
- Tijdsmanagement: Ik ga meer tijd inplannen voor de opdracht, waardoor de studenten meer gelegenheid krijgen om de theorie te verwerken en de opdracht uit te voeren. Dit zal ik oefenen tijdens mijn volgende Didactisch Practicum.
- Contextualisering: Ik zal de context van de voorbeelden in de opdracht duidelijker maken. Ik overweeg om de voorbeelden te integreren in de uitleg, of een meer uitgewerkte handleiding te geven.
- Begeleiding van het Leerproces: Ik ga bewuster om met de tijd en zal de studenten meer de tijd gunnen om tot een antwoord te komen. Ik zal ook meer focussen op het waarborgen van een leermoment voor alle studenten.
Ik ben zeer tevreden met de constructieve feedback van Natasha, het helpt me om mijn pedagogische vaardigheden te verbeteren en mijn lesgeven te professionaliseren. Te snel schakelen is een punt waar ik actief aan zal werken.