Deze reflectie beschrijft mijn ervaringen tijdens de startdag bij Allardsoog en de daaropvolgende gesprekken met mijn begeleiders, in het kader van mijn PDG-traject. Mijn onderzoekende houding en de formulering van concrete leerdoelen staan centraal.
Startdag Allardsoog:
De startdag bij Allardsoog kenmerkte zich door een prettige, stimulerende sfeer. De verschillende workshops waren zeer leerzaam en boden concrete handvatten voor mijn professionele ontwikkeling.
- MIO (My Insight Out): Deze online zelfreflectietool vergelijkt antwoorden op basis van de emotionele lading. Hoewel de logica van de methodiek helder is, merkte ik dat de gegenereerde antwoorden soms niet volledig aansloten bij de oorspronkelijke vraag. Toch biedt deze tool waardevolle mogelijkheden voor zelfreflectie en is het zeker een instrument dat ik in de toekomst wil inzetten. Dit heeft me doen inzien dat ik meer moet leren over het interpreteren van dergelijke tools en hoe ik ze het best kan integreren in mijn eigen reflectieproces. Leerdoel: Verdieping in het gebruik en de interpretatie van online zelfreflectie tools.
- De 6 Rollen: Deze workshop focuste op de verschillende rollen die een docent inneemt. Ik realiseerde me dat ik onbewust al veel van deze rollen toepaste, maar de bewustwording van hun diversiteit stimuleert een meer bewuste en strategische aanpak. Bijvoorbeeld, het begroeten van studenten bij binnenkomst, met een korte persoonlijke opmerking, versterkt de band en creëert een positief leerklimaat. Leerdoel: Verbeteren van mijn bewustzijn en toepassing van de verschillende rollen van een docent in de dagelijkse praktijk.
- Buitenprogramma (Wandeling): De wandeling in de natuur toonde aan hoe makkelijker en opener de communicatie verloopt in een informele setting. Het onderstreept het belang van het kiezen van de juiste setting om een dialoog aan te gaan. Leerdoel: Experimenten met verschillende interactiemethodes, zoals informele settings, om de communicatie te optimaliseren.
- De Stem: Deze workshop benadrukte het effect van intonatie en stemvolume op de boodschap. Ik besef dat ik hier in de dagelijkse praktijk onvoldoende aandacht aan besteed. Leerdoel: Bewuster omgaan met stemgebruik, intonatie en volume om de communicatie te verbeteren.
Gesprekken met Begeleiders:
De gesprekken met mijn begeleiders waren zeer waardevol in het kader van mijn PDG-traject.
- Startgesprek Natasha en Geert: Dit gesprek richtte zich op het PDG-traject, de studiegids en mijn persoonlijke leerdoelen. Ik identificeerde een tekort aan didactische tools en de behoefte aan verdere ontwikkeling op pedagogisch en didactisch vlak. De volledige vrijheid in het opzetten van mijn opleidingsplan vormt een uitdaging, maar biedt tegelijk een unieke leermogelijkheid.
- Gesprekken met Geert: Geert fungeerde als een waardevolle sparringpartner, voor advies en ondersteuning.
- Gesprek met Sabine Sybesma: De gesprekken met Sabine, als schakel tussen Firda en de NHL, waren belangrijk voor de tijdsindeling, de invulling van de opleiding en de identificatie van zowel sterke als zwakke punten van het programma.
Conclusies en Volgende Stappen:
De startdag en de gesprekken met mijn begeleiders hebben mij waardevolle inzichten gegeven en hebben bijgedragen aan het formuleren van concrete leerdoelen voor mijn PDG-traject. Ik ga deze leerdoelen actief nastreven en mijn voortgang regelmatig evalueren. Ik zal mijn onderzoekende houding blijven toepassen en actief op zoek gaan naar nieuwe strategieën en tools om mijn didactische en pedagogische vaardigheden te ontwikkelen.