Breinvriendelijk leren bestaat niet en behoort in het rijtje onderwijsmythen. Dat zegt Sandra van Aalderen-Smeets, senior onderzoeker bij Saxion Hogescholen en auteur van het boek Kijken in het brein, over toepassingen van hersenonderzoek in onder andere het onderwijs. “Het is zelfs nooit bewezen dat kennis van de hersenen leidt tot beter onderwijs”, vertelt ze. Volgens haar hebben leraren er dan ook niet direct iets aan om te weten hoe hersenen werken. Er zitten namelijk nogal wat stappen tussen die kennis en de praktische toepassing daarvan. “Maar meer inzicht hebben in neurologische processen maakt wel dat je didactische handelingen beter begrijpt. Zonder dat inzicht is bijvoorbeeld het activeren van voorkennis een trucje dat je toepast. Als je weet hoe kennisopslag werkt, begrijp je beter waarom voorkennis activeren nuttig is, en ben je beter in staat dit op maat toe te passen.” (Leraar 24)
Principes voor didactiek
- Emotie: maak ’t spannend en uitdagend.
- Creatie: actief aan de slag, laat dieper nadenken.
- Zintuiglijk rijk: voelen, proeven, ruiken, zien…. zet zoveel mogelijk zintuigen in beweging.
- Focus: maak ’t aandachtig, nuttig, voorstelbaar en realistisch.
- Herhalen: dezelfde boodschap (maar op verschillende momenten en steeds een beetje anders), oefenen, spreiden en inslijpen.
- Voortbouwen: sluit aan op voorkennis, maak gebruik van associaties en reflecteer.