Een leertheorie bestaat uit observaties van en denken over veranderingen in kennis en gedrag en de verklaring van deze veranderingen. Een leertheorie is dus een theorie over hoe leren werkt.
Hoe je over leren denkt bepaalt voor een groot deel ook de manier van je eigen leren en onderwijs.
Door je bewust te zijn van deze theorieën kun je blijven ontwikkelen en het onderwijs blijven verbeteren.
Hoe is het denken over hoe leren werkt veranderd in de loop van de jaren?
- Meer samenwerken (overlegstructuur)
- Materialen en boeken in de klas
- Studenten leren van en met elkaar
- Digitale middelen
Hoofd, hand, hart (denken, doen, voelen)
Behaviorisme à Docent vertelt hoe het hoort/opgelost/gedaan moet worden
Cognitivisme à Leren is een actief proces van de student ipv van de leraar.
Constructivisme à Leren door ervaringen, interacties en realistische situaties.
Sociaal constructivisme à Studenten moeten zelf nadenken, dat wat je wil aanleren aan studenten moet aansluiten bij de ervaringen van de student.
Connectivisme à technologische aspect (nieuwe stroming), veel informatie verbinden, verwerking van informatie (wat is waar en wat is niet waar)