De groei binnen mijn opleiding heeft geleid tot een formatie tekort, iets wat ik met mijn leidinggevende en de onderwijskundige heb besproken. Deze gesprekken hebben me doen inzien dat ik niet alleen verantwoordelijk ben voor de directe oplossingen, maar ook voor het creëren van een eerlijke en transparante communicatie over onderwijskundige behoeften binnen het team.
Het aanbevelingsrapport dat aangaf dat er 1.8 FTE aan formatie mist, heeft mijn besef versterkt van het belang van het delen van zorgen en oplossingen met mijn team. De betrokkenheid van mijn teamleider en de implementatie van een sollicitatieprocedure zijn stappen in de goede richting, maar ze herinneren me ook aan de uitdagingen die in een groeiend team kunnen ontstaan.
Toen het voorstel voor Martin Visser op mijn pad kwam, realiseerde ik me dat mijn eerste instinct defensief was. Mijn gesprekken met Martin en de feedback van collega’s met wie hij eerder had samengewerkt, boden genoeg informatie om een weloverwogen beslissing te nemen. Het was confronterend om te erkennen dat mijn aanvankelijke indruk dat Martin niet de juiste ervaring had, niet voldoende was voor mijn teamleider om hem af te schrijven. Dit heeft me geleerd dat ik moet blijven openstaan voor andere perspectieven en dat een bredere blik kan leiden tot betere beslissingen.
Ondanks mijn zorgen over de toevoeging van een extra “student” en de tijd die ik zou moeten investeren, besloot ik Martin een kans te geven. Hierdoor leerde ik dat mijn eigen vooroordelen soms getuigen van een gebrek aan geduld of openheid voor groei. Het was een oefening in empathie en aanpassingsvermogen.
De feedback van mijn collega’s na de eerste en tweede meeloopdagen gaf me echter veel stof tot nadenken. Het bevestigde mijn aanvankelijke zorgen over Martin’s houding en aansluiting binnen het team. Deze ervaringen hebben me doen inzien hoe belangrijk het is om niet alleen op ervaring te letten, maar ook op de manier van werken en communiceren binnen een team.
Ik besef nu dat het geven van kansen aan nieuwe medewerkers niet altijd een rechtlijnige weg is. Dit proces heeft me waardvolle lessen geleerd over leiderschap, open communicatie, en het belang van reflectie op eigen besluiten. Hiermee wil ik zeker werken aan mijn benadering en hoe ik omga met veranderingen en nieuwe teamleden in de toekomst.
Wordt vervolgd…