Ga naar de inhoud

Mijn visie op onderwijs en de relatie met de onderwijsvisie van Firda

Het Belang van Veiligheid en Verbondenheid:

Binnen het onderwijs streef ik ernaar een omgeving te creëren waarin studenten zich veilig en welkom voelen. Mijn rol vraagt om het bouwen en onderhouden van een klimaat waarin studenten kunnen floreren. Firda onderschrijft dit door te pleiten voor een inclusieve en diverse leeromgeving. Tijdens een workshop deelde Koen Vos een treffende metafoor van een groot landhuis met verschillende kamers, waar elk individu zijn eigen waarden en normen uitdrukt. In de gemeenschappelijke woonkamer is iedereen welkom, ongeacht deze verschillen. Deze metafoor inspireert mij om in mijn onderwijs elke student als volwaardig persoon te benaderen, te erkennen en te waarderen.

Ik benader mijn studenten vanuit een perspectivistische lenigheid, een term die Koen Vos gebruikt om het vermogen te beschrijven om vanuit diverse invalshoeken naar situaties te kijken. Mijn natuurlijke nieuwsgierigheid en empathie stellen me in staat om niet te oordelen, maar te begrijpen. In het MBO vind ik het belangrijk om de focus te leggen op normaliseren in plaats van problematiseren; door te benadrukken wat goed gaat en succesvolle gedragingen te versterken. Dit stimuleert zelfvertrouwen en motivatie bij studenten, en ik draag dit positief en actief uit in mijn rol als docent.

Hierbij wil ik benadrukken dat het belangrijk is om een goede relatie met de student op te bouwen. Door de student in de regie van zijn of haar kunnen te zetten, ontstaat er een betere leeromgeving. 

Activerend Onderwijs:

Activerend onderwijs staat centraal in mijn aanpak doordat het studenten actief betrekt en hun leerproces verrijkt. Van het aanvankelijk docentgerichte onderwijs ben ik geëvolueerd naar een benadering waar de student centraal staat en actief deelneemt aan het leerproces. “De student in de regie zetten,” is een mantra die ik naleef, waarbij ik interactieve methoden gebruik om studenten uit te dagen en te inspireren. Samenwerking en regelmatige reflectie vormen belangrijke pijlers, waardoor studenten zich bewust worden van hun sterke en verbeterpunten.

Het Belang van SLB en Persoonlijke Ontwikkeling:

Studieloopbaanbegeleiding (SLB) is onontbeerlijk voor de persoonlijke en academische groei van studenten. Binnen SLB-momenten help ik studenten hun traject te plannen en de uitdagingen van het leven te navigeren. Persoonlijke ontwikkeling bij Firda betekent dat studenten niet alleen vakkennis opdoen, maar zich ook als persoon ontwikkelen om zich staande te houden in een steeds veranderende wereld. Deze ontwikkeling bevordert veerkracht en aanpassingsvermogen, wat essentieel is voor toekomstige uitdagingen en kansen.

Samenwerking en Afstemming met het Werkveld:

Een nauwe samenwerking en afstemming met het werkveld is cruciaal om het onderwijs actueel en relevant te houden in onze snel veranderende maatschappij. Het werkveld heeft baat bij afgestudeerden die niet alleen beschikken over de nodige kennis en vaardigheden, maar ook weten dat leren een levenslange inspanning is. In mijn onderwijspraktijk besteed ik aandacht aan deze samenwerking door tijd in te ruimen voor gesprekken tijdens stagebezoeken en door te voelen wat het werkveld nodig heeft. Werkveldbijeenkomsten en online sessies met professionals helpen ons om onderwijs te innoveren en af te stemmen op de eisen van de arbeidsmarkt.

Door deze reflectie wordt mijn onderwijsbenadering duidelijk en onderstreept het belang van veiligheid, activering, persoonlijke ontwikkeling, en samenwerking met het werkveld. Door continu te reflecteren op mijn aanpak en door samen te werken met studenten en professionals, streven we naar een omgeving waarin iedereen kan groeien en bloeien.

Mogelijke verbeteringen die het onderwijs binnen Firda verder kunnen verbeteren

Als ik mijn visie vergelijk met de visie van Firda, dan is mijn beleving dat Firda zich (natuurlijk) er focust op de opleiding, weinig studie uitval en een student klaarstomen voor de samenleving. De student als persoon waarvan ik vindt dat deze mistens zo belangrijk is wordt hierin nog wel eens vergeten. De student heeft buiten vakinhoudelijke kennis oof een pakket aan soft skills nodig en heeft begeleiding nodig als het gaat om structuur en planning.

Een Oriëntatiejaar

Bij Firda kom ik regelmatig studenten tegen die al meerdere keren een nieuwe studiekeuze hebben gemaakt, soms voor de tweede, derde of zelfs vierde keer. Dit is niet ideaal voor hen, noch voor Firda. Een mogelijke oplossing is het aanbieden van een oriëntatiejaar. Gedurende dit jaar kunnen studenten de basisvakken zoals burgerschap, Nederlands, rekenen en eventueel Engels volgen, aangevuld met een keuzedeel zoals Persoonlijk Profileren. Een loopbaancoach ondersteunt hen in het ontdekken van hun drijfveren en motivatie, gekoppeld aan stages binnen hun interessegebied. Na afronding van dit jaar zouden studenten beter in staat moeten zijn om een weloverwogen studiekeuze te maken. Bovendien hebben ze al delen van hun vakkenpakket afgerond, wat hen meer ruimte biedt gedurende de rest van hun opleiding.

Intervisie Structureel Integreren in het Onderwijs

Intervisie speelt een essentiële rol in de professionele ontwikkeling van zowel startende als ervaren docenten. Het zou een vast onderdeel moeten zijn van ons onderwijssysteem om verschillende redenen:

  • Begeleiding voor Startende Docenten: Intervisie biedt startende docenten een veilige plek om ervaringen te delen en steun te vinden bij collega’s, wat helpt om de overgang naar de praktijk minder overweldigend te maken.
  • Professionele Groei en Reflectie: Door regelmatig te reflecteren, blijven docenten zich ontwikkelen. Gestructureerde methoden zoals de incident- en roddelmethode helpen bij diepgaande analyse en verbetering.
  • Verbinding en Samenwerking: Intervisie versterkt collegiale banden, bevordert samenwerking en ondersteunt een positieve werkomgeving.
  • Innovatie en Inspiratie: Het is een platform voor het delen van nieuwe ideeën, wat docenten inspireert tot innovatie in hun klaslokalen.

Ik zie dat mijn leidinggevenden het belang van intervisie erkennen, maar dat het vaak onder druk komt te staan door problemen zoals werkdruk en demotivatie van collega’s. Het is cruciaal dat we intervisie stevig verankeren in ons werk door duidelijke beleidsrichtlijnen, opleiding van begeleiders, en ondersteuning en faciliteiten van scholen.

Beter Beleid voor Startende Docenten

Goed begeleide startende docenten zijn cruciaal voor de kwaliteit van het onderwijs. Effectieve begeleiding kan hen helpen effectiever les te geven en langer in de sector te blijven. Hierbij zijn zaken als een buddy-systeem, mentoring, intervisie, gerichte professionele ontwikkeling, regelmatige feedback, en psychosociale ondersteuning essentieel. Deze praktijken zullen bijdragen aan een meer tevreden en professioneel docententeam.

Durven Investeren in een Onderwijsteam

Ondanks positieve feedback en meerdere tijdelijke contracten, heb ik nog geen vaste aanstelling bij Firda verkregen. Dit ervaren veel startende docenten en zijinstromers. Het is essentieel om duurzaam te investeren in hen, om met praktijkervaring en nieuwe ideeën een stabiel en kwalitatief onderwijsteam op te bouwen.

De Mogelijkheden van AI Verkennen

Kunstmatige intelligentie (AI) biedt geweldige kansen om onderwijs te transformeren. AI kan persoonlijke coaching bieden, docenten ontlasten van administratieve taken, en leerervaringen verbeteren door data-analyse en toegankelijkheid te bevorderen. Het verkennen en integreren van AI in het onderwijs kan leiden tot meer gepersonaliseerde en inclusieve leerervaringen voor zowel docenten als studenten.

Visie op onderwijs van Firda

Firda’s visie op onderwijs richt zich op sterk vakonderwijs gecombineerd met persoonlijke ontwikkeling, duurzaamheid, inclusiviteit en maatschappelijke verantwoordelijkheid. De instelling streeft naar levenslang leren en verbindt onderwijs met de praktijk door intensieve samenwerking met bedrijven en maatschappelijke organisaties. Firda benadrukt waarden zoals vakbekwaamheid, verbinding, betrokkenheid en vertrouwen en zet in op innovatieve en flexibele leermethoden om studenten optimaal voor te bereiden op de arbeidsmarkt en hun rol in de samenleving.
(Bron: https://www.firda.nl/over-firda/onze-ambities