Ga naar de inhoud

Taak 3: De docent voert een onderwijsprogramma uit

Deze taak behelst het verzorgen van onderwijsactiviteiten zoals lessen, workshops en projecten. De docent zorgt voor een effectieve overdracht van kennis en vaardigheden, stimuleert actieve deelname van studenten en past differentiatie toe om aan de diverse leerbehoeften van studenten te voldoen. 

Deeltaken:

Deze taak bevat de volgende deeltaken, zoals weergegeven in het Kwalificatiedossier van de MBO-docent:

3.1 De docent benut de beroepspraktijkervaringen als leerervaringen en verbindt deze aan kennis, vaardigheden en houdingen die in schoolse situaties worden geleerd. De docent stimuleert dat de student deze kennis, vaardigheden en houdingen toepast in de praktijk.

3.2 De docent biedt het onderwijsprogramma op verschillende manieren aan (waaronder bijvoorbeeld afstandsleren).

3.3 De docent kiest – conform teamafspraken – werkvormen die passen bij doel, doelgroep, leerstijlen van studenten en context van de leeractiviteit.

3.4 De docent houdt rekening met verschillen tussen studenten en voorziet in een gerichte aanpak bij leerstoornissen of weet daarbij ondersteuning te vragen.

3.5 De docent herkent de taal- en rekenaspecten in zijn onderwijs, kan deficiënties bij zijn studenten signaleren en kan zo nodig experts inschakelen.

3.6 De docent begeleidt de studenten bij het uitvoeren van de leeractiviteiten, op basis van team- en instellingsafspraken.

3.7 De docent evalueert de uitvoering van het programma en de effectiviteit van de ingezette activiteiten en begeleidingsvormen met de direct betrokkenen (in samenwerking met het team) en trekt daaruit lessen voor verbetering.

Bewijsstukken

De volgende vijf bewijsstukken demonstreren de uitvoering van een onderwijsprogramma, conform Taak 3.

1.Integratie van Beroepspraktijk (“bijlage.pdf”, “BPV Handleidingen”): Taak 3.1 benadrukt dat een docent beroepspraktijkervaringen moet benutten als leerervaringen en deze moet verbinden met de kennis en vaardigheden die in de schoolse setting worden aangeleerd.

“BPV Handleiding Medewerker ICT support.pdf”, “BPV Handleiding VT Allround systems and devices.pdf”, “BPV Handleiding VT Expert systems and devices.pdf”, “BPV Handleiding VT Software developer.pdf”: De BPV handleidingen bevatten specifieke opdrachten die studenten in de praktijk uitvoeren. Deze opdrachten, zoals het afhandelen van meldingen, instrueren van gebruikers, installeren van apparatuur, het maken van een functioneel ontwerp, en beheren van netwerken, vereisen de toepassing van theoretische kennis in realistische werksituaties.

2.

Flexibele Leermethoden (“Studiegids IT VT 23-24.pdf”): Taak 3.2 stelt dat een docent het onderwijsprogramma op verschillende manieren moet aanbieden, waaronder afstandsleren en blended learning.

“Studiegids IT VT 23-24.pdf”: De studiegids beschrijft het gebruik van online lesmateriaal en digitale platforms zoals FP-Campus en Eduarte. Dit toont aan dat ik flexibiliteit in de lesmethoden integreer, waardoor studenten op verschillende manieren toegang hebben tot de lesstof.

3.Gedifferentieerde Werkvormen (“BPV handleidingen”): Taak 3.3 benadrukt dat ik werkvormen kiest die passen bij de doelgroep en de context van de leeractiviteit.

“BPV Handleidingen”: De variatie in opdrachten binnen de BPV handleidingen, van het oplossen van eenvoudige storingen tot het ontwerpen van complexe netwerken, suggereert differentiatie. Studenten kunnen opdrachten kiezen die aansluiten bij hun niveau en interesses.

Eigen Voorbeelden: Om dit punt te versterken, kun je specifieke voorbeelden geven van hoe je in de lessen differentieert, bijvoorbeeld door verschillende niveaus van ondersteuning te bieden of door studenten te laten kiezen uit verschillende projecten.

4.Begeleiding en Ondersteuning (“bijlage.pdf”, “Studiegids IT VT 23-24.pdf”, “BPV handboek VT ICT 2023-2023 1.0.pdf”): Taak 3.6 in “bijlage.pdf” beschrijft hoe een docent studenten begeleidt bij het uitvoeren van leeractiviteiten.

“Studiegids IT VT 23-24.pdf”: De studiegids benoemt de rol van de studieloopbaanbegeleider (SLB) als eerste aanspreekpunt voor studenten en voor het voeren van gesprekken over studievoortgang.

“BPV handboek VT ICT 2023-2023 1.0.pdf”: Het BPV handboek beschrijft functioneringsgesprekken tussen studenten en hun praktijkopleiders, wat extra begeleiding en monitoring in de praktijk demonstreert.

5.Evaluatie en Verbetering (“bijlage.pdf”, “BPV handboek VT ICT 2023-2023 1.0.pdf”): Taak 3.7 in “bijlage.pdf” vereist dat een docent de uitvoering van het programma evalueert en verbeteringen aanbrengt.

“BPV handboek VT ICT 2023-2023 1.0.pdf”: Het BPV handboek beschrijft een eindgesprek en een eindbeoordeling, die dienen als evaluatiemomenten. Feedback van studenten en praktijkopleiders kan worden gebruikt om het programma in de toekomst te verbeteren.

Evaluatiemethoden: In je bewijsvoering kun je aangeven welke specifieke evaluatiemethoden je gebruikt, zoals vragenlijsten, observaties, of gesprekken met studenten en praktijkopleiders.

Aanvullende Informatie:

●De bronnen bieden geen concrete voorbeelden van hoe taal- en rekenaspecten in het onderwijs worden geïdentificeerd en aangepakt (Taak 3.5 uit “bijlage.pdf”). Je kunt dit punt versterken door eigen voorbeelden te geven.

●De toepassing van Design Based Education (DBE), zoals besproken in ons gesprek, kan verder worden uitgewerkt in je bewijsvoering. Concrete voorbeelden van hoe DBE-principes in de lessen worden toegepast, kunnen je bewijs versterken.

Door deze bewijsstukken te combineren met concrete voorbeelden uit je eigen lespraktijk, kun je aantonen dat je Taak 3 “De docent voert een onderwijsprogramma uit” succesvol uitvoert.