Bij deze taak ontwikkelt en gebruikt de docent diverse toets- en beoordelingsinstrumenten om de kennis, vaardigheden en competenties van studenten te meten. De docent zorgt ervoor dat de beoordelingen valide, betrouwbaar en transparant zijn en gebruikt de resultaten om het leerproces van studenten te ondersteunen en te verbeteren.
Deeltaken:
Deze taak bevat de volgende deeltaken, zoals weergegeven in het Kwalificatiedossier van de MBO-docent:
6.1 De docent bereidt de student voor op zijn ontwikkelingsgerichte toetsing en examinering, op basis van de team- en instellingsafspraken.
6.2 De docent zorgt voor een passende organisatie van de ontwikkelingsgerichte toetsing en examinering, op basis van de team- en instellingsafspraken.
Bewijs stukken
6.1 Ik bereid de student voor op zijn ontwikkelingsgerichte toetsing en examinering, op basis van de team- en instellingsafspraken.
●De studiewijzers en BPV handleidingen die ik geschreven heb, beschrijven duidelijk de eisen en verwachtingen voor de verschillende modules en examens. (“Studiegids IT VT 23-24.pdf“, “BPV Handleiding SD“, “BPV Handleiding IT N4“)
●Studenten worden geïnformeerd over de verschillende toetsvormen, zoals kennis toetsing, praktijkopdrachten, portfolio examens, presentaties en het centraal examen. (“Studiegids IT VT 23-24.pdf“, “BPV handboek VT ICT 2023-2023 1.0.pdf“). Tevens worden studenten geïnformeerd over bovengenoemde zaken tijdens de micro gesprekken.
●De beoordelingscriteria en de te behalen resultaten worden transparant gecommuniceerd. De studenten weten wat er van hen verwacht wordt om een module of examen succesvol af te ronden. (“Studiegids IT VT 23-24.pdf“, “BPV handboek VT ICT 2023-2023 1.0.pdf” )
●Ik bied ondersteuning bij het leerproces en geef feedback op de voortgang van de student. Ik stimuleer studenten om te reflecteren op hun leerproces en te werken aan hun ontwikkelpunten. (“Mijn visie op mijn onderwijs in reatie met Firda”, )
●Er is ruimte voor individuele begeleiding en studenten worden aangemoedigd om vragen te stellen en te overleggen met hun docenten. (“Studiegids IT VT 23-24.pdf“, “Mijn visie op mijn onderwijs in reatie met Firda”)
●Studenten worden voorbereid op de examinering door middel van oefentoetsen, proefexamens en het doornemen van examenvragen. (“Studiegids IT VT 23-24.pdf“, de micro gesprekken)
●Het “Volwassenonderwijs IT Start.pdf” benadrukt het belang van het invullen van de cijfers in Eduarte en het maken van een planning met de studenten. Dit draagt bij aan een gestructureerde voorbereiding op de toetsing en examinering.
6.2 Ik zorg voor een passende organisatie van de ontwikkelingsgerichte toetsing en examinering, op basis van de team- en instellingsafspraken.(“Teamplan VT“)
●De toetsing en examinering is afgestemd op de leerdoelen van de opleiding en sluit aan bij de eisen van het beroepenveld. (“Studiegids IT VT 23-24.pdf“).
●Er is een duidelijke planning voor de toetsmomenten en de examinering, die tijdig wordt gecommuniceerd naar de studenten. (“Volwassenonderwijs IT Start.pdf“)
●De toetsing vindt plaats in een veilige en vertrouwde omgeving. Volgens de examineringscriteria wordt voor de PVB examens een aparte prikkelarme ruimte gereserveerd met toegewezen Assessoren.
●Ik zorg met mijn mede assessors voor een eerlijke en objectieve beoordeling van de studenten. Hiervoor heb ik de cursus Assessor training afgerond en voeren wij altijd het 4-ogen principe toe. zie ook Taak 1, Bewijs stuk 4
●De examinering wordt uitgevoerd conform de richtlijnen van de examencommissie. (“Studiegids IT VT 23-24.pdf“)
●Studenten worden geïnformeerd over de procedures rondom de examinering, zoals de aanmelding voor examens, de regels tijdens het examen en de inzage van de resultaten. (“Studiegids IT VT 23-24.pdf“,)
Conclusie:
Dit verslag bewijst dat ik de taken 6.1 en 6.2 uitvoer. Ik bereid de studenten voor op de ontwikkelingsgerichte toetsing en examinering, en zorg voor een passende organisatie daarvan, conform de team- en instellingsafspraken. Dit alles met het doel om studenten te ondersteunen bij het behalen van de gewenste leerresultaten en het succesvol afronden van hun opleiding.