Deze taak houdt in dat de docent zich voortdurend professioneel ontwikkelt door up-to-date te blijven met de laatste ontwikkelingen in zijn vakgebied, pedagogiek en didactiek. Dit omvat het volgen van cursussen, het deelnemen aan professionaliseringsactiviteiten en het reflecteren op eigen onderwijspraktijk, met als doel de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.
Deeltaken:
Deze taak bevat de volgende deeltaken, zoals weergegeven in het Kwalificatiedossier van de MBO-docent:
1.1 De docent draagt bij aan de onderwijsontwikkeling, innovatie en kwaliteitszorg vanuit een onderzoekende houding.
1.2 De docent is zich bewust van zijn eigen beperkingen, werkt planmatig aan zijn eigen (vakinhoudelijke) ontwikkeling in relatie tot het beroepenveld en in afstemming tot het team.
1.3 De docent houdt de ontwikkelingen rondom taal en rekenen bij in de context van het beroep.
1.4 De docent begeleidt nieuwe docenten en docenten in opleiding.
1.5 De docent werkt samen met onderwijsondersteuners (instructeurs, onderwijsassistenten) op basis van het onderwijsprogramma en neemt verantwoordelijkheid voor het leerproces.
Bewijsstuk 1
Workshop Koen Vos: Brede Vorming Burgerschap & visie Firda (Deeltaken 1.1, 1.2, 1.4 en 1.5)
Op 8 maart 2024 heb ik deelgenomen aan een themabijeenkomst georganiseerd door Koen Vos, practor van Brede Vorming/Burgerschap. Deze sessie, die plaatsvond op de locatie Wilaardaburen van Firda, was een onderdeel van een reeks intervisiebijeenkomsten voor studenten die de PDG-opleiding volgen aan NHL Stenden en werkzaam zijn bij Firda. Het thema van deze bijeenkomst was ‘Brede Vorming en Burgerschap’, met als doel de verbinding met de onderwijsvisie van Firda te verkennen.
De themabijeenkomst over Brede Vorming en Burgerschap, georganiseerd door Koen Vos, was een waardevolle gelegenheid om mijn professionele vaardigheden te ontwikkelen en mijn onderwijspraktijk te verbeteren. Door deze ervaring heb ik nieuwe inzichten opgedaan en concrete stappen gezet om bij te dragen aan onderwijsontwikkeling, mijn eigen beperkingen te erkennen en planmatig aan mijn ontwikkeling te werken, en de samenwerking met collega’s en onderwijsondersteuners te versterken. Deze bijeenkomst heeft mijn commitment aan voortdurende professionele groei en de verbetering van de kwaliteit van ons onderwijs verder versterkt. Ik heb de inhoud en opbrengsten van deze workshop verwerkt in een verslag.
Bewijsstuk 2
Intervisie (Deeltaken 1.2 en 1.4)
Gedurende de periode dat ik de opleiding volgde heb ik in verschillende samenstellingen intervisiebijeenkomsten bijgewoond:
- In 2023 heb ik intervisiebijeenkomsten bijgewoond, aangeboden vanuit Friesland College en Friese poort aan alle medewerkers die de opleiding PDG volgden aan NHL Stenden. Helaas ging het hier slechts om twee bijeenkomsten. Dit had te maken met het feit dat veel studenten besloten niet deel te nemen aan de intervisiebijeenkomsten en daarnaast niet iedereen altijd beschikbaar was op de momenten dat intervisie werd aangeboden.
De intervisiebijeenkomsten waren voor mij bijzonder waardevol omdat ze me de kans gaven om uitdagingen op zowel werk- als privégebied te delen met collega’s die zich in vergelijkbare situaties bevonden. Het delen van ervaringen en het ontvangen van feedback van mensen die mijn positie begrepen, gaf me niet alleen nieuwe inzichten, maar ook een gevoel van steun en herkenning.
Deze bijeenkomsten werden professioneel begeleid en we werkten volgens twee intervisiemodellen: de incidentmethode en de roddelmethode. De incidentmethode hielp ons om specifieke problemen en situaties grondig te analyseren, waardoor we tot praktische oplossingen konden komen. De roddelmethode bood ons de mogelijkheid om vrijuit over situaties te praten en verschillende perspectieven te horen, wat leidde tot verrassende inzichten en creatieve ideeën. Met beide modellen konden we goed uit de voeten: ze zorgden ervoor dat de gesprekken op een gestructureerde wijze verliepen en vooral dat we niet meteen in oplossingen gingen denken, maar eerst dieper op de kern van het ‘probleem’ ingingen. Door deze gestructureerde aanpak kreeg ik niet alleen meer grip op mijn uitdagingen, maar leerde ik ook effectieve strategieën om vergelijkbare situaties in de toekomst aan te pakken. Hierdoor kon ik groeien als professional en balans vinden tussen mijn werk en privéleven.Workshop Koen Vos: Brede Vorming Burgerschap & visie Firda (Deeltaken 1.1, 1.2, 1.4 en 1.5)
Bewijsstuk 3
SLB cursus gevolg in Emmeloord (Deeltaken 1.2 en 1.4)
Op 19 januari 2023 heb ik een SLB/coachings cursus gevolgd.
SLB Training Emmeloord
In deze tweedaagse cursus komen de volgende onderdelen aan bod:
- Motieven, rollen en competenties
- De student in de regie
- Coach of hulpverlener; waar liggen de grenzen?
- Gesprekstechnieken; oefenen en ervaren (mogelijk met trainersacteur)
- Instrumenten en werkvormen
Laat jezelf onderdompelen op jouw rol als coach. In deze tweedaagse verdiep je je en ervaar je
samen met collega’s wat studentcoaching (voor jou) betekent, wat jouw motieven zijn, maar ook
waar jouw grenzen liggen.
De rol van SLB’er is het waard om je in te blijven ontwikkelen. De studenten gun ik een positieve en professionele coach.
Ik heb hier super veel geleerd over het menselijk brein, de open/fixed mindsets, dat je de student
in de regie moet laten ,zeker in het Volwassen onderwijs.
Een student moet de mindset krijgen dat ie “wil” en niet “moet”
We hebben gespreksvormen toegepast om omdenkende gedachten te gebruiken om studenten
helpende gedachten aan te reiken in plaats van niet helpende gedachten. Dat meestal uit een
bepaalde emotie naar boven komt.
Tevens heb ik mogen leren om beter te kunnen analyseren wanneer ik als Slb’er wat kan
betekenen of dat je het moet overlaten aan een hulpverlener.
Ik pas deze theorieën nog elke dag toe.
Bewijsstuk 4
Assessor cursus gevolg in Drachten (Deeltaken 1.2 en 1.4)
Nog uitwerken
Op 18-1-2024 heb ik een 2 daagse Assessor training gevolgd.
Hiermee mag ik examens en PvB’s beoordelen. Standaard doen we dit altijd met het 4-ogen principe, Dus is er altijd nog iemand extra aanwezig.
Ik heb hier mogen leren hoe naar een examen en beoordeling te kijken zonder een oordeel te hebben over de student zelf. Soms is dit lastig, maar ik kan door de tools die ik heb gekregen dit goed naast me neer leggen.
Binnen het Volwassen onderwijs heb ik besloten om te gaan examineren op werkproces niveau, hierdoor kunnen we een student een specifiek onderdeel laten examinderen.
super leuk om te doen, Nu nog in de praktijk toepassen.