Ga naar de inhoud

Taak 1. De docent draagt er zorg voor dat hij professional is en blijft


Deze taak houdt in dat de docent zich voortdurend professioneel ontwikkelt door up-to-date te blijven met de laatste ontwikkelingen in zijn vakgebied, pedagogiek en didactiek. Dit omvat het volgen van cursussen, het deelnemen aan professionaliseringsactiviteiten en het reflecteren op eigen onderwijspraktijk, met als doel de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. 

Deeltaken:

Deze taak bevat de volgende deeltaken, zoals weergegeven in het Kwalificatiedossier van de MBO-docent:

1.1 De docent draagt bij aan de onderwijsontwikkeling, innovatie en kwaliteitszorg vanuit een onderzoekende houding.

1.2 De docent is zich bewust van zijn eigen beperkingen, werkt planmatig aan zijn eigen (vakinhoudelijke) ontwikkeling in relatie tot het beroepenveld en in afstemming tot het team.

1.3 De docent houdt de ontwikkelingen rondom taal en rekenen bij in de context van het beroep.

1.4 De docent begeleidt nieuwe docenten en docenten in opleiding.

1.5 De docent werkt samen met onderwijsondersteuners (instructeurs, onderwijsassistenten) op basis van het onderwijsprogramma en neemt verantwoordelijkheid voor het leerproces.

Bewijsstuk 1

Workshop Koen Vos: Brede Vorming Burgerschap & visie Firda (Deeltaken 1.1, 1.2, 1.4 en 1.5)

Op 8 maart 2024 heb ik deelgenomen aan een themabijeenkomst georganiseerd door Koen Vos, practor van Brede Vorming/Burgerschap. Deze sessie, die plaatsvond op de locatie Wilaardaburen van Firda, was een onderdeel van een reeks intervisiebijeenkomsten voor studenten die de PDG-opleiding volgen aan NHL Stenden en werkzaam zijn bij Firda. Het thema van deze bijeenkomst was ‘Brede Vorming en Burgerschap’, met als doel de verbinding met de onderwijsvisie van Firda te verkennen. 

De themabijeenkomst over Brede Vorming en Burgerschap, georganiseerd door Koen Vos, was een waardevolle gelegenheid om mijn professionele vaardigheden te ontwikkelen en mijn onderwijspraktijk te verbeteren. Door deze ervaring heb ik nieuwe inzichten opgedaan en concrete stappen gezet om bij te dragen aan onderwijsontwikkeling, mijn eigen beperkingen te erkennen en planmatig aan mijn ontwikkeling te werken, en de samenwerking met collega’s en onderwijsondersteuners te versterken. Deze bijeenkomst heeft mijn commitment aan voortdurende professionele groei en de verbetering van de kwaliteit van ons onderwijs verder versterkt. Ik heb de inhoud en opbrengsten van deze workshop verwerkt in een verslag.

Bewijsstuk 2

Intervisie (Deeltaken 1.2 en 1.4)

Gedurende de periode dat ik de opleiding volgde heb ik in verschillende samenstellingen intervisiebijeenkomsten bijgewoond:

  • In 2023 heb ik intervisiebijeenkomsten bijgewoond, aangeboden vanuit Friesland College en Friese poort aan alle medewerkers die de opleiding PDG volgden aan NHL Stenden. Helaas ging het hier slechts om twee bijeenkomsten. Dit had te maken met het feit dat veel studenten besloten niet deel te nemen aan de intervisiebijeenkomsten en daarnaast niet iedereen altijd beschikbaar was op de momenten dat intervisie werd aangeboden.

De intervisiebijeenkomsten waren voor mij bijzonder waardevol omdat ze me de kans gaven om uitdagingen op zowel werk- als privégebied te delen met collega’s die zich in vergelijkbare situaties bevonden. Het delen van ervaringen en het ontvangen van feedback van mensen die mijn positie begrepen, gaf me niet alleen nieuwe inzichten, maar ook een gevoel van steun en herkenning.

Deze bijeenkomsten werden professioneel begeleid en we werkten volgens twee intervisiemodellen: de incidentmethode en de roddelmethode. De incidentmethode hielp ons om specifieke problemen en situaties grondig te analyseren, waardoor we tot praktische oplossingen konden komen. De roddelmethode bood ons de mogelijkheid om vrijuit over situaties te praten en verschillende perspectieven te horen, wat leidde tot verrassende inzichten en creatieve ideeën. Met beide modellen konden we goed uit de voeten: ze zorgden ervoor dat de gesprekken op een gestructureerde wijze verliepen en vooral dat we niet meteen in oplossingen gingen denken, maar eerst dieper op de kern van het ‘probleem’ ingingen. Door deze gestructureerde aanpak kreeg ik niet alleen meer grip op mijn uitdagingen, maar leerde ik ook effectieve strategieën om vergelijkbare situaties in de toekomst aan te pakken. Hierdoor kon ik groeien als professional en balans vinden tussen mijn werk en privéleven.Workshop Koen Vos: Brede Vorming Burgerschap & visie Firda (Deeltaken 1.1, 1.2, 1.4 en 1.5)

Bewijsstuk 3

SLB cursus gevolg in Emmeloord (Deeltaken 1.2 en 1.4)

Op 19 januari 2023 heb ik een SLB/coachings cursus gevolgd.

SLB Training Emmeloord
In deze tweedaagse cursus kwamen de volgende onderdelen aan bod:

  • Motieven, rollen en competenties
  • De student in de regie
  • Coach of hulpverlener; waar liggen de grenzen?
  • Gesprekstechnieken; oefenen en ervaren (mogelijk met trainersacteur)
  • Instrumenten en werkvormen
    Laat jezelf onderdompelen op jouw rol als coach. In deze tweedaagse verdiep je je en ervaar je
    samen met collega’s wat studentcoaching (voor jou) betekent, wat jouw motieven zijn, maar ook
    waar jouw grenzen liggen.

Het deelnemen aan de Studieloopbaanbegeleiding-cursus, met de focus op het coachen van studenten, heeft voor mij een diepe transformatie teweeggebracht in hoe ik mijn rol als begeleider zie en vervul. Deze cursus heeft me niet alleen nieuwe vaardigheden bijgebracht, maar ook mijn begrip over effectieve coaching verdiept.

Versterkte Coachingsvaardigheden

De cursus heeft me een reeks praktische tools en technieken aangereikt die essentieel zijn voor effectieve coaching. Ik heb geleerd hoe ik studenten kan begeleiden bij het stellen van doelen, hen kan ondersteunen bij het ontwikkelen van hun potentieel en hen kan stimuleren tot zelfreflectie. Door middel van rollenspellen en scenario-oefeningen kreeg ik de kans om mijn coachingsvaardigheden in een veilige omgeving te verfijnen, wat mijn zelfvertrouwen in echte coachingsituaties aanzienlijk heeft vergroot.

Ontwikkeling van Empathie en Luistervaardigheden

Een van de grootste lessen uit de cursus was het belang van empathisch luisteren. Het bewustzijn van de noodzaak om niet alleen te horen maar ook echt te luisteren naar de behoeften en zorgen van studenten, heeft mijn vermogen vergroot om een vertrouwensband op te bouwen. Dit aspect is cruciaal gebleken in het creëren van een veilige en ondersteunende leeromgeving waar studenten zich vrij voelen om hun uitdagingen en ambities te delen.

Persoonlijke Groei als Coach

De ervaring heeft me ook persoonlijk veel gebracht. De zelfreflectie-oefeningen binnen de cursus hebben me geholpen mijn eigen sterktes en verbeterpunten als coach te identificeren. Ik ben me meer bewust geworden van mijn persoonlijke benaderingsstijl en hoe ik deze kan aanpassen om beter in te spelen op de individuele behoeften van iedere student.

Integratie in de Praktijk

Het geleerde uit de Studieloopbaanbegeleiding-cursus heeft reeds zijn weg gevonden in mijn dagelijkse praktijk. Door deze opgedane kennis en vaardigheden ben ik beter uitgerust om studenten effectief te begeleiden op hun weg naar succes. De inzichten die ik heb verkregen, blijven me motiveren om verder te leren en mezelf als coach te blijven ontwikkelen, in een constant streven om studenten optimaal te ondersteunen in hun persoonlijke en academische groei.

Handboek SLB

SLB Theorie

Certificaat SLB

Firda Visie SLB

Bewijsstuk 4

Assessor cursus gevolg in Drachten (Deeltaken 1.2 en 1.4)

Het volgen van de Assessor cursus voor het MBO heeft me een breed scala aan inzichten en vaardigheden gebracht die cruciaal zijn voor het afnemen en beoordelen van examens. Deze cursus heeft mijn rol als assessor niet alleen verfijnd, maar ook mij als professional versterkt.

Vertrouwen in het Beoordelingsproces

Tijdens de cursus heb ik uitgebreide kennis opgedaan over de beoordelingstechnieken die essentieel zijn voor het afnemen van eerlijke en consistente examens. Dit heeft mijn vertrouwen vergroot om objectief en transparant te kunnen beoordelen, waardoor studenten eerlijke kansen krijgen om hun vaardigheden en kennis te demonstreren.

Ontwikkeling van Analytische Vaardigheden

Een van de belangrijkste aspecten die deze cursus heeft belicht, is het belang van scherpte en precisie in het analyseren van examenresultaten. Door verschillende case studies en praktische oefeningen heb ik geleerd om beoordelingscriteria effectief toe te passen en kwalitatieve feedback te geven. Dit heeft mijn vermogen om de prestaties van studenten nauwkeurig te analyseren verder verbeterd.

Verbeterde Communicatie en Feedbackvaardigheden

De cursus benadrukte ook het belang van constructieve communicatie. Ik heb geleerd hoe ik feedback op een ondersteunende manier kan geven, wat essentieel is voor de verdere ontwikkeling van studenten. Het vermogen om terugkoppeling te bieden die zowel motiverend als opbouwend is, speelt een grote rol in het leerproces van studenten.

Toepassing in de Praktijk

De dieper begrip en de vaardigheden die ik uit de Assessor-cursus heb geput, hebben een directe impact gehad op mijn dagelijkse werkzaamheden binnen het MBO. Ik voel me nu beter voorbereid en uitgerust om examens af te nemen, met een focus op objectiviteit en eerlijkheid. Deze vaardigheden stel ik ter beschikking aan zowel mijn studenten als mijn collega’s, met als doel een betrouwbare en kwalitatieve toetsomgeving te creëren.

Persoonlijke en Professionele Groei

Tot slot heeft de cursus bijgedragen aan mijn persoonlijke groei. Het heeft mijn professionaliteit vergroot en mijn betrokkenheid bij het onderwijsproces versterkt. Ik blijf gemotiveerd om mezelf als assessor verder te ontwikkelen, met als doel om de kwaliteit van onze examens en daarmee de uitkomsten voor de studenten te optimaliseren.

Assessor certificaat

Bewijsstuk 5

Onderzoek en reflectie van de huidige opleidingen IT en SD in mijn rol als Regiehouder. (Deeltaken 1.1, 1.2, 1.3, 1.4 en 1.5)

Het volwassen traject groeit gestaag en dat is mooi, maar ik kijk altijd naar andere mogelijkheden. Mijn motto is: “stilstaan is achteruitgang”. Dit dwingt me om voortdurend kritisch naar mijn aanpak te kijken en mijn leerproces te optimaliseren.

Projectdoelstelling Als onderdeel van mijn leertraject heb ik besloten mijn opleidingen onder de loep te nemen en te analyseren op relevante vragen. Mijn focus was gericht op de aansluiting van mijn aanbod op de behoeften van de arbeidsmarkt, de afstemming met het kwalificatie dossier, de aantrekkingskracht voor nieuwe studenten en het versterken van mijn opleidingen.

Onderzoeksfase In deze fase heb ik actief mijn netwerken gebruikt tijdens diverse bijeenkomsten, zoals de SPL netwerkdag, Fryslân Connect, en meetings met de SBB. Door gesprekken met collega’s en contact met het bedrijfsleven heb ik waardevolle feedback en inzichten verzameld. Het vooronderzoek gaf aan dat mijn huidige lesaanbod verouderd was en de opleidingen te rigide. Studenten ervaarden problemen met vaste instroommomenten, vooral binnen de BBL-opleidingen, waar vaak een arbeidscontract aan verbonden is.

Vervolgactie en Implementatie Op basis van de verkregen informatie heb ik de volgende strategische keuzes gemaakt:

  • Flexibiliteit verhogen: De vaste instroommomenten zijn vervangen door een volledig flexibele instroom, waardoor studenten meer vrijheid hebben in hun leerproces.
  • Samenwerking met Gmetrix: Ik heb Gmetrix aangetrokken als aanbieder van extra leerstof, wat mijn onderwijsaanpak heeft versterkt en aangepast aan actuele leerbehoeften.
  • Herziening van studiegidsen: Zowel de studiegidsen voor IT als SD zijn herschreven om beter aan te sluiten bij de veranderende vraag van studenten en de markt.
  • Aangepaste startpresentatie: Mijn startpresentatie voor nieuwe studenten is vernieuwd, zodat deze beter aansluit bij hun verwachtingen en behoeften.
  • Opstellen van een vernieuwd teamplan: Dit plan zorgt voor duidelijke doelstellingen en een gezamenlijke koers binnen het team.
  • Vernieuwd feedback mechanisme
  • Vernieuwd Praktijk- handboek en wijzer

Resultaten en Persoonlijke Groei

Na een jaar van continue actualisering en verbetering heb ik een opmerkelijke stijging gezien in het aantal studenten, van 23 naar 76. Deze groei verraadt niet alleen het succes van mijn aanpak, maar ook dat studenten de nieuwe opzet waarderen. Het feedbackmechanisme van zowel studenten als collega’s ondersteunt dit positieve beeld (zie bijgevoegde feedback).

Persoonlijk heeft deze reis me veel geleerd. Ik heb mijn vaardigheden in het schakelen tussen het werkveld, Firda, studenten en mijn eigen koers sterk kunnen ontwikkelen. Dit proces was niet altijd eenvoudig, maar de uitdagingen die ik tegenkwam hebben bijgedragen aan mijn persoonlijke en professionele groei.

De uitspraak van Lotte Reezigt, “Verandering is weerstand,” resoneert sterk met mijn ervaringen. Het vergt moed en doorzettingsvermogen om vastgeroeste processen te doorbreken, maar het resultaat kan waardevolle innovaties en verbeteringen opleveren.

Deze reflectie stelt me in staat om niet alleen mijn lessen, maar ook mijn rol als docent en mentor voortdurend te verbeteren. Ik ben vastbesloten om deze lijn van groei en ontwikkeling voort te zetten in de toekomst.

Bewijsstuk 6

Onderzoek en reflectie naar potentiële nieuwe markten om studenten te trekken. Het Opstap traject

(Deeltaken 1.1, 1.2, 1.3, 1.4 en 1.5)

Het leven in het volwassen onderwijs vraagt om constante scherpte en inzet. Tijdens mijn werkzaamheden heb ik niet alleen de groei van mijn team gezien, maar ook aanzienlijk persoonlijke ontwikkeling ervaren. Door gesprekken met gemeenten en het UWV kwam de noodzaak naar voren dat veel mensen thuis zitten omdat ze de connectie met het bedrijfsleven missen. Dit inzicht motiveerde me om mijn rol als bruggenbouwer te vervullen en te verkennen hoe ik vanuit Firda verbinding kan maken met deze doelgroep.

Onderzoeksfase

Bij het verzamelen van informatie heb ik gesprekken gevoerd met de Gemeente Leeuwarden om het potentieel te peilen. Dit vroeg om een gedegen aanpak om te bepalen op welk niveau ik me moest richten en hoe ik deze studenten op een later tijdstip binnen mijn opleidingen kon integreren. Dit werd bemoeilijkt door een financiële bijdrage van de studenten en het behoud van hun uitkering, wat de noodzaak om helder te communiceren en te onderhandelen vergrootte.

Tegenslagen en Leerprocessen

Tijdens het proces kwam ik verschillende tegenslagen tegen, zoals de aanvankelijke terughoudendheid van de gemeente en de bureaucratische houding binnen Firda. Deze uitdagingen hebben me gedwongen om mijn communicatieve vaardigheden te verbeteren en om geduldig te blijven, zelfs wanneer vooruitgang traag leek. Het navigeren door deze bureaucratische hindernissen heeft me geleerd om creatief te denken en verschillende perspectieven te bekijken. Door deze ervaring ben ik meer zelfverzekerd geworden in het omgaan met weerstand en heb ik geleerd dat flexibiliteit essentieel is om obstakels te overwinnen.

Verdere Ontwikkeling

De verzamelde informatie leidde me tot de overtuiging dat er een substantiële groep cliënten is die een duwtje in de rug nodig heeft om aan het werk te komen. In plaats van ontmoedigd te raken, heb ik de uitdaging opgepakt om een opzet te ontwikkelen voor een 10-weekse bootcamp. Dit reflecteert niet alleen mijn vastberadenheid, maar ook mijn groei in het ontwikkelen van ondersteunende en praktische leermethoden die afgestemd zijn op de behoeften van de doelgroep.

  • Door samen te werken met deskundigen zoals Eline de Koning heb ik mijn analytische vaardigheden versterkt en geleerd om realistische financiële calculaties te maken.
  • Het creëren van een studiegids en een duidelijke structuur voor het lesaanbod heeft me geholpen om beter te begrijpen hoe ik een leertraject kan vormgeven dat zowel aantrekkelijk als haalbaar is.

Resultaat en Toekomstvisie

Met de positieve terugkoppeling van de gemeente en de aanmelding van het UWV, kan ik nu eindelijk de eerste lichting van de Opstapcursus starten op 25 februari. Dit is niet alleen een belangrijke stap voor de cliënten, maar ook een mijlpaal in mijn professionele ontwikkeling. Het behalen van dit resultaat heeft me laten zien dat doorzettingsvermogen en veerkracht sleutelcomponenten zijn voor succes.

Persoonlijk heeft deze ervaring me veel geleerd over mijn eigen capaciteiten om te groeien in uitdagende situaties. Ik heb ontdekt hoe belangrijk het is om van tegenslagen te leren en om te blijven focussen op het uiteindelijke doel. Het heeft mijn vertrouwen in mijn vaardigheden vergroot en me aangemoedigd om nieuwe initiatieven te blijven ontwikkelen die een positieve impact kunnen hebben op anderen.

Deze reis heeft me niet alleen als professional doen groeien, maar ook als persoon. Ik zie het als mijn verantwoordelijkheid om anderen te helpen op hun pad naar werk en ontwikkeling, en ik kijk ernaar uit om met open geest en vernieuwende ideeën verder te bouwen aan de toekomst van ons volwassen onderwijs.

Doorontwikkeling

Tijdens dit traject bleek dat de invulling op de dag niet wenselijk was, en is de mutatie gemaakt om dit te verschuiven naar de avond
Tevens is van 1 contactmoment per week de keuze gemaakt om hier 2 van te maken.

Bewijsstuk 7

Onderzoek en reflectie naar opzet nieuw plan voor locatie en formatie VT. (Deeltaken 1.1, 1.2, 1.4 en 1.5)

Bewijsstuk 8

Martin Visser (Deeltaken 1.4, 1.5)