Het doel van dit onderzoek is om een concreet probleem uit de praktijk aan te pakken en hierbij innovatieve oplossingen te ontwikkelen. De Design Based Education methode staat centraal, waarbij studenten en professionals samenwerken aan een ontwerpproces dat directe impact heeft op de beroepspraktijk. Deze methode combineert praktijkgericht leren met theoretische kennis en stelt studenten in staat om iteratief te werken aan oplossingen die relevant zijn voor het werkveld.
In het kader van het volwassenentraject IT van Firda Leeuwarden, zoals beschreven in de studiegids【5†source】, ligt de focus op het ontwikkelen van competenties die nodig zijn voor een carrière in de IT-sector. Dit onderzoek richt zich specifiek op het verbeteren van de leerervaring en de aansluiting van het curriculum op de behoeften van de arbeidsmarkt. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de twee leerpaden: IT Professional en Software Developer.
Binnen het DBE-raamwerk zal dit onderzoek studenten uitdagen om door middel van prototypes en feedback cycli te leren en te groeien, met als einddoel een product of dienst die daadwerkelijk bijdraagt aan het werkveld van IT-professionals. Door samen te werken met bedrijven en vakexperts, sluit dit onderzoek direct aan bij de actuele eisen en ontwikkelingen binnen de sector.
Doelstelling van het onderzoek
Het doel is om een educatief product of proces te ontwerpen dat direct toegepast kan worden binnen het volwassen IT-traject. Dit kan variëren van een vernieuwde lesmodule tot een digitale tool die de interactie tussen student en docent bevordert.
Met deze aanpak wordt beoogd om niet alleen theoretische kennis op te doen, maar ook een blijvende bijdrage te leveren aan het IT-onderwijs, waarmee zowel studenten als werkgevers beter bediend worden.