BBL-studenten hebben te maken met dezelfde wettelijke eisen voor burgerschap als BOL-studenten, maar de vorm waarin burgerschap wordt aangeboden moet wel aangepast worden aan deze specifieke doelgroep en hun situatie. Aangezien BBL-studenten al werkzaam zijn, is het belangrijk om de leerervaringen in de praktijk te verbinden met het burgerschapsonderwijs.
Hier zijn enkele ideeën om burgerschap vorm te geven binnen het BBL traject:
- Koppelen aan de beroepspraktijk:
- Laat studenten reflecteren op burgerschapsaspecten die ze tegenkomen in hun werk.
- Bespreek actuele maatschappelijke vraagstukken die relevant zijn voor hun vakgebied.
- Organiseer gastcolleges van professionals die de link tussen burgerschap en de beroepspraktijk kunnen verduidelijken.
- Ontwikkel projecten waarbij studenten vanuit hun beroep een bijdrage leveren aan de maatschappij.
- Benutten van bestaande netwerken:
- BBL-studenten zijn vaak al actief in verenigingen of maatschappelijke organisaties.
- Laat ze hun ervaringen delen en bespreek hoe deze aansluiten bij de vijf dimensies van burgerschap: politiek-juridisch, economisch, sociaal-maatschappelijk, vitaal burgerschap en digitaal burgerschap.
- Flexibel onderwijs:
- Bied online modules aan die studenten in hun eigen tempo kunnen doorlopen.
- Organiseer workshops en bijeenkomsten op verschillende tijdstippen en locaties.
- Maak gebruik van blended learning, waarbij online lessen worden gecombineerd met contactmomenten op school of op de werkplek.
- Maatschappelijke Diensttijd (MDT):
- Stimuleer BBL-studenten om deel te nemen aan MDT.
- Dit kan hen helpen om burgerschapscompetenties te ontwikkelen en ervaring op te doen met actief burgerschap.
- Burgerschapsportfolio:
- Laat BBL-studenten hun leerervaringen in de praktijk documenteren in een portfolio.
- Dit kan bestaan uit reflectieverslagen, presentaties, foto’s of video’s van projecten waaraan ze hebben deelgenomen.
- Samenwerking met het leerbedrijf:
- Betrek het leerbedrijf bij het vormgeven van het burgerschapsonderwijs.
- Bespreek met de werkgever hoe de student vanuit zijn of haar werkplek kan bijdragen aan maatschappelijke doelen.
Het is belangrijk om de BBL-studenten te betrekken bij het vormgeven van het burgerschapsonderwijs. Vraag hen naar hun interesses, ervaringen en leerbehoeften. Door het onderwijs relevant en betekenisvol te maken, stimuleer je BBL-studenten om actief deel te nemen aan de samenleving.