Ga naar de inhoud

Studenten

Reflectie op Praktijkles N2 en Interactie met Studenten

Tijdens mijn praktijkles aan N2 (ca. 20 studenten) op [datum], van 13:00 tot 15:30 uur, ondervond ik een leerzame, maar ook uitdagende situatie. Twee studenten gaven om 14:00 uur aan klaar te zijn met hun planning, ondanks dat er nog lestijd over was.

Mijn initiële reactie was om hen te verzoeken om door te gaan met de opdracht, wijzend op de mogelijkheid om voor te lopen op de planning. Hun weigering leidde tot een stevige aanspreking van mijn kant, waarbij ik de voorbeeldfunctie van een docent benadrukte en het belang van discipline onderstreepte. Dit resulteerde in een negatieve reactie van één van de studenten, die zich in de volgende les emotioneel uitte bij de SLB-docent. Het bleek dat hij zich vernederd voelde door de publieke aanspreking.

Persoonlijke leerpunten:

Dit incident onderstreept het belang van differentiatie in aanpak en communicatie. Mijn reactie, hoewel bedoeld om discipline te bevorderen, bleek niet effectief en had een averechts effect op de student. In retrospectief had ik een meer individuele aanpak moeten kiezen, een gesprek op een rustiger moment, buiten de klas. Ik heb geleerd dat het belangrijk is om de context en het emotionele welzijn van de student te overwegen en dat open communicatie op een respectvolle manier zeer belangrijk is. Deze situatie biedt me de mogelijkheid mijn pedagogische aanpak te verfijnen en effectiever te communiceren met studenten in uitdagende situaties.

Reflectie op Begeleiding van Student Nick de Jager

Nick de Jager, een BBL-student in de SDE-groep, presenteert een andere uitdaging. Hij werkt al in het bedrijfsleven en wil de opleiding met minimale inspanning afronden. Hij heeft diverse klachten ingediend, maar komt steeds zijn afspraken niet na en probeert zich te onttrekken aan de schoolregels.

Nicks gedrag triggert me sterk. Ik ervaar een spanningsveld tussen mijn professionele plicht om de schoolregels te handhaven en mijn wens om hem te motiveren en te ondersteunen. Het vasthouden aan de regels, het stellen van duidelijke grenzen, blijft een constante uitdaging.

Persoonlijke leerpunten:

De situatie met Nick vereist een proactieve en strategische benadering. Ik moet een evenwicht vinden tussen het handhaven van regels en het bieden van ondersteuning en begrip. Het is belangrijk om de onderliggende redenen van zijn gedrag te onderzoeken en een individuele begeleidingsplan te ontwikkelen. Dit vraagt om goede communicatie, geduld en het vinden van een constructieve manier om hem te motiveren om zijn verantwoordelijkheid te nemen. Ik wil mij verder verdiepen in motivatietechnieken en conflictmanagement.

Deze situaties benadrukken mijn persoonlijke ontwikkelingstraject binnen het onderwijs. Het vereist een voortdurende reflectie op mijn aanpak en een continue zoektocht naar effectieve strategieën om studenten te begeleiden en te motiveren, zowel in positieve als uitdagende situaties.